Våra hotell är noga utvalda för att du ska få bästa möjliga standard till bästa möjliga pris. Vi anger i varje hotellbeskrivning den internationella och officiella klassificeringen (*) och därefter vår egen bedömning (S). Vår bedömning är en subjektiv klassificering och grundar sig på hotellets standard, läge och servicenivå. Vi har dessutom tagit hänsyn till hotellets gästfrihet, mat och atmosfär. Vår bedömning är gjord i förhållande till övriga hotell på resmålet.
Vår bedömning:
SSSSS Förstaklass
SSSS God mellanklass
SSS Mellanklass
SS Enkel mellanklass
S Mycket enkelt alternativ
Boende
Ibland varierar rumsstandarden inom samma hotell. Eventuella anmärkningar på detaljer i inkvarteringen ska framföras direkt till Scandoramaguiden så att rättelse kan ske under resans gång. Regler och bestämmelser varierar från land till land. Myndigheter utfärdar ibland stränga bestämmelser för att spara energi och därmed miljön, så att värme/luftkonditionering endast får användas under vissa månader eller under ett visst antal timmar per dygn. Detta förekommer främst i länderna kring Medelhavet samt i Alperna. I tider med lokala myndighetsrestriktioner gällande avstånd och antal personer på samma plats händer det att hotellets beskrivna gemensamhetsutrymmen och faciliteter såsom barer, lounger, spa- och wellness-avdelningar har begränsad tillgänglighet eller är helt stängda. Det kan inträffa att hotellen hyr ut fler rum än de har, s.k. överbokning. Scandorama har kontrakt med hotellen och det är dessa som bryts. Vi gör då allt för att ordna ett likvärdigt eller bättre hotell. Vi försöker då alltid att meddela berörda resenärer i förväg. I undantagsfall kan det förekomma att övernattningshotellen ändras till likvärdiga alternativ, eventuellt på annan ort i närheten och att detta meddelas under resans gång.
In- och utcheckningstider
Enligt internationellt vedertagna hotellregler checkar man in på eftermiddagen och ut på förmiddagen. Oftast erbjuder hotellet något bagagerum eller liknande där bagage kan förvaras före incheckning och efter utcheckning.
Dubbelrum
Grundstandard på resan är inkvartering i dubbelrum med dusch/bad och wc. I vissa länder kan dubbelrum med ”grand lit” förekomma, vilket innebär att två personer erhåller en extra bred säng med gemensamma sängkläder.
Flerbäddsrum
Tre- och fyrbäddsrum ordnas på de resmål där det är möjligt, oftast genom att ett dubbelrum utrustas med extrabäddar. Ibland kan hopfällbara sängar eller bäddsoffor användas. Flerbäddsrum kan också vara utrustade med våningssängar eller ha två smalare dubbelsängar för tre eller fyra personer. Priset reduceras inte såvida det inte gäller utnyttjande av våra barnrabatter. Om tre vuxna väljer att dela ett rum kan det bli trångt. Fördelen är att man sparar in kostnaden för ett enkelrumstillägg.
Enkelrum
På de flesta hotell finns ett begränsat antal enkelrum reserverade. För dessa rum utgår ett enkelrumstillägg, se pris under respektive resmål. Trots tillägget kan enkelrummen vara mindre och ibland hålla en något lägre standard än dubbelrummen. Tillägget bör därför ses som en avgift för att ensam få disponera ett rum.
Privata utgifter
Som resenär är man skyldig att före utcheckning betala sina eventuella privata hotellutgifter såsom exempelvis telefon, drycker, minibar, betal-TV, videofilm samt hyra av deponeringsfack i hotellrum eller reception. Eventuell efterdebitering från hotellen bekostas av resenären.
Önskemål
Som resenär kan man ibland ha speciella önskemål, t.ex. att få bo nära en bekant eller på en viss våning. Vi tar vid bokningstillfället emot diverse önskemål och tillgodoser dem om möjlighet finns. Tyvärr kan vi inte lämna några garantier eftersom de berörda hotellen även har andra gäster att ta hänsyn till. Önskemål som det känns rimligt att alla resenärer har, exempelvis extra stort rum eller rum med extra vacker utsikt, kan vi tyvärr inte ta emot.
Astma och allergier
Vi framför önskemål till hotellet om detta uppges vid bokningstillfället, men kan aldrig lämna några garantier då många hotell i Europa ej uppfyller de krav vi har i Sverige. Vissa hotell har t.ex. bara rum med heltäckningsmatta.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter och tips från vår resevärld.