Jourtelefon
När kontoret har stängt under helgen kan du i brådskande ärenden nå oss på följande telefonnummer 0708-89 82 90.
Pass
Till samtliga våra resmål erfordras giltigt pass. Ha passet tillgängligt i handbagaget. Kraven från olika länder förändras kontinuerligt och säkrast är att ha ett pass som är giltigt i minst 6 månader efter hemresedatum.
Nationellt id-kort fungerar lika bra som pass i alla EU- och Schengen-länder.
Visum
På några av våra resor krävs visum. Mer om detta finns att läsa på vår hemsida under respektive resmål, se rubriken "Avgångar, priser och övrig information". För visum som inte hanteras av Scandorama ansvarar resenären själv för att ansökan görs korrekt, i tid, blir godkänd samt för kostnaden. För icke svenska medborgare kan det krävas visum i vissa länder i Europa. Hör med det berörda landets konsulat eller ambassad.
Färjeöverfarter
Under respektive resmål finner du uppgifter om vilka färjeöverfarter som används under din resa. Ibland kan det dock hända att vi på grund av oförutsedda händelser som t.ex. tidtabellsändringar, trasiga färjor eller överbokning från rederiernas sida får åka en annan färjeförbindelse. Det kan även hända att passagen över Engelska kanalen av samma anledning ändras från färja till tunnel eller tvärtom.
Värdesaker
Vi rekommenderar våra resenärer att använda deponeringsfack för pengar och värdesaker och aldrig låta dem ligga framme väl synliga på rummet. Lämna heller inga värdesaker i bussen. Scandorama tar inget ansvar för pengar eller värdesaker vid stöld. Har du tecknat en separat reseförsäkring slipper du självrisken.
Förseningar
Vid olyckliga omständigheter kan förseningar uppstå, både när det gäller buss- och flygresor. I händelse av förseningar utgår ingen kompensation från Scandorama och du ersätts inte för förlorad arbetsförtjänst eller semesterdag, inte heller för missade anslutningar som inte ingår i paketresan, taxiresor, hotellkostnader eller liknande. Då förseningar kan förekomma uppmanar vi dig att ha god marginal och ombokningsbara biljetter om du har bokat egna anslutningsarrangemang. Tänk på att alltid ha en heltäckande reseförsäkring. Scandorama erbjuder reseförsäkringar i samarbete med Europeiska ERV.
Måltider
Halvpension innebär i regel frukost samt middag på kvällen. Frukost innebär om inte annat anges s.k. kontinental frukost, bestående av kaffe/te, smör, bröd och marmelad. Vi försöker erbjuda en mer rejäl frukost än så och därför serverar de allra flesta av våra hotell förstärkt frukost, med extra pålägg eller t.o.m. frukostbuffé. Vid halvpension ingår ej måltidsdryck, den betalas av var och en direkt på plats.
Önskemål om specialmat
Om du av medicinska eller andra skäl behöver annan kost än den ordinarie som ingår i resans pris meddelar detta vid bokningstillfället samt under den första dagen till din Scandoramaguide som försöker ordna alternativ mat. Vi hoppas på förståelse för att det ibland kan vara svårt att tillgodose alla önskemål, dels därför att hotell och restauranger utomlands inte serverar lika varierad specialkost som i Sverige, dels därför att våra förmånliga gruppriser baseras på att samtliga resenärer serveras samma meny. Scandorama kan inte garantera att den önskade specialkosten kommer att serveras under resan. Glutenintoleranta rekommenderas att ta med glutenfritt bröd under resan.
Resenärer med funktionshinder
Våra bussar är inte utrustade med lift eller liknande. Eventuellt funktionshinder ska meddelas i samband med bokning så att vi kan hjälpa till vid val av resa och kunna avråda från olämpliga resmål. Bussresor kan ofta vara svåra för funktionshindrade och tyvärr är få hotell i utlandet anpassade för resenärer med funktionshinder. Vi rekommenderar alltid resenärer med funktionsnedsättningar av olika slag som inte klarar sig själva att ta med någon på resan som kan hjälpa till med det praktiska, eftersom våra guider måste tänka på samtliga resenärer och inte kan ägna alltför mycket tid åt en enskild resenär.
Lågsäsong
Om du väljer att resa under lågsäsong är i regel resmålen betydligt lugnare än under högsäsong och det kan inträffa att vissa restauranger eller butiker inte är öppna. Swimmingpool utomhus är öppen under säsong, vilken beror på vädret.
Kvarglömda saker
Scandorama tar inget ansvar för att kvarglömda saker återfinns, men vi hjälper dig gärna att efterlysa det du glömt mot en expeditionsavgift på 300 kr plus eventuella portokostnader. Avgiften tas ut även om den efterlysta saken inte återfinns. Efterlysningen bör ske snarast efter hemkomst till Scandoramas kontor på telefon 040-600 00 00. Upphittade saker förvaras på vårt kontor i två månader, varefter de skänks till välgörande ändamål.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter och tips från vår resevärld.